Vanhuksille ohjeistus puhelinmyynnin varalta
HELSINGIN SANOMAT
Kuluttajaliitto on julkaissut vanhuksille ohjeita puhelin-, netti- ja ovelta ovelle -myynnin varalta. Riski tulla huijatuksi kasvaa, jos vanhuksella on jokin toimintakykyä alentava sairaus tai hän on muista syistä altis vaikutteille.
1Älä tee päätöksiä painostuksen edessä.
2Älä luovuta maksukorttitietoja ulkopuoliselle, ellet ole täysin varma hänen luotettavuudestaan.
3Selvitä tarjouksen tekijän taustaa esimerkiksi puhelimella tai internetissä.
4Pyydä nähdä rahankeräyslupa. Jos sitä ei ole, soita poliisille numeroon 112.
5Epäile aina, kun luvataan rahoille suuria tuottoja tai kerrotaan "juuri sinun" voittaneen jotain.
6Älä vastaa epäilyttäviin sähköposteihin.
7Voit liittyä suoramarkkinoinnin estopalveluun.
8Kerro avoimesti läheisillesi ja tuttavapiirissäsi, jos sinua on huijattu.
9Jos epäilet tulleesi huijatuksi, ota yhteys Kuluttajavirastoon tai poliisiin. Myös Kuluttajaliiton neuvonta auttaa eteenpäin.
0Tunne oikeutesi kuluttajana ja opettele sanomaan selkeästi ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti